PIM – het gemak van online verkopen via één central systeem

29 juli 2021

Online verkopen – aandachtspunten

De behoefte om online met je product aanwezig te zijn is tijdens de corona crisis enorm toegenomen. Maar hoe zorg je er voor dat jouw product optimaal zichtbaar is op je eigen webshop, google, amazon of op de shop van derden? Welke productinformatie is nodig om de online consument te informeren en verleiden? Vraagstukken waar Floral Innovations al jaren mee bezig is en nog elke dag in bijleert.

Naast afbeeldingen bestaat zogenaamde productcontent ook uit technische producteigenschappen (hoogte/potmaat/prijs), maar ook uit tekstuele content als verzorging, herkomst en storytelling. En wat te denk je van attributen als producttitels, icoontjes, bullets en toegevoegde waarde?
Veel van deze data is wel ‘ergens’ in een systeem of mapje aanwezig… Maar hoe zorg je er voor dat je jouw producten met bijbehorende data snel, eenvoudig en vooral schaalbaar op de juiste plekken krijgt?

Stap voor stap

Het begint dus met een efficiënte inzet van product data – klinkt best simpel, maar als je het niet op orde hebt, ben je er zeeën van tijd aan kwijt. Plus, de markt van planten en bloemen is veranderd en hiermee ook de behoefte aan informatie. Vanuit deze insteek hebben wij onze services verder uitgebreid met een Product Information Management Systeem (PIM). Voor ons is PIM het ontbrekende puzzelstuk om productcontent over planten en bloemen aan de juiste productfoto’s en productcombinaties uit Floraconcepts te linken, en de producten vervolgens op websites, marketplaces en etailers aan te kunnen bieden.

 

Wat is een PIM?

PIM is een afkorting voor Product Information Management. De belangrijkste taak van een PIM-systeem is om een bedrijf te helpen een grote hoeveelheid complexe productinformatie te hanteren en deze gegevens efficiënt op de relevante kanalen te verspreiden. Kort samengevat: van een plant worden naast technische (veiling) kenmerken ook steeds meer foto’s en consumentencontent vastgelegd. Exporteurs, Retailers en webshops willen deze informatie maar wat graag in een voor hun geoptimaliseerde dataset ontvangen. En dat is wat een PIM kan.

Online & Offline

Hoewel “online” een behoorlijke inhaalslag aan het maken is, heeft een PIM systeem ook een meetbaar toegevoegde waarde voor de traditionele offline keten. Het lijkt zo makkelijk: de kweker produceert de plant, verkoopt het product direct, of via tussenpartijen tot de winkelvloer, en voorziet de consument in elk willekeurig land met de juiste product informatie. Zo zou het moeten! In de praktijk loopt het echter nogal anders af. Toepassingen, verzorgingsinstructies, belangrijke kenmerken en inspiratie belanden vaak niet eens bij de verkopende tussenpartij, of bij het winkelpersoneel. Niet verbazend is het dan ook, als het product niet zo presteert in de verkoop, zoals verwacht.

Door het gebruik van een visueel PIM systeem werken wij dit probleem tegen. We willen iedereen in de sierteeltsector voorzien van relevante product informatie. Niet met stoffige Excel-lijsten, maar met dynamische product catalogi en product data sheets, welke zowel online als ook offline op klantniveau kunnen worden gedeeld en ontsloten. We geloven in één systeem, één enkel bron van informatie als het om beheer, creatie en toepassing van product informatie gaat.

 

WhatsApp icon

Chat met ons via WhatsAPP